Brev till ukrainska och ryska ambassaderna

Socialdemokraterna i Haninge har skickat ett uttalande till ryska ambassaden där vi tydligt tar ställning för Ukraina och det ukrainska folket.

Genom åren har Socialdemokraterna ställt sig på samma sida som samhällets, och världens, mest utsatta. Under invasionen av Ukraina gör vi samma sak än en gång. Vi har postat brev till Rysslands ambassad och Ukrainas ambassad, där vi tydligt markerar att vi stöttar Ukraina genom det som landet utsätts för. Och att vi fördömer den ryska statsledningens besinningslösa attacker.

Här nedan följer Socialdemokraterna i Haninges uttalande som skickats till den ryska ambassaden.

”Vi fördömer den ryska invasionen av Ukraina. Den är helt folkrättsvidrig och oacceptabel. Säkerhetsläget i Europa och i världen skakas i grunden av Putins anfallskrig mot Ukraina och dess folk. Omvärlden måste införa hårdare sanktioner och ge Ukraina katastrofhjälp för att hantera den humanitära kris som följer i den ryska aggressionens spår.

Kriget måste stoppas och Putin uppmanas att genast dra tillbaka sina trupper. Människors längtan efter fred och frihet, efter demokrati och rätten att påverka sitt lands framtid kan inte slås ned med vapen.

Vi uppmanar den ryska statsledningen att omedelbart dra tillbaka trupper från Ukraina”

Här nedan följer Socialdemokraterna i Haninges uttalande till den ukrainska ambassaden:

Haninge kommun tar sitt ansvar för att hjälpa dessa människor att återuppbygga sina liv i trygghet. De första flyktingarna har redan kommit till Haninge och vi är beredda att ta emot fler.

Friheten måste försvaras. Vi uppmanar alla att visa solidaritet och fortsätta ge stöd till demokratirörelser och människorättsaktivister.

Vi stödjer Ukraina och fördömer den ryska invasionen”