Det politiska läget i Haninge

Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna har meddelat att de vill försöka bilda ett styre i Haninge. Detta med stöd av Sverigedemokraterna.

I tisdags meddelade Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna att de vill bilda styre för Haninge kommun den kommande mandatperioden. Det kräver även ett aktivt stöd av Sverigedemokraterna för att kunna uppnå en majoritet i kommunfullmäktige.

– Jag kan konstatera att det som presenterats är ett mycket svagt minoritetsstyre som tar stöd av Sverigedemokraterna. Haninge står inför många utmaningar och skulle behöva ett betydligt stabilare underlag för den kommande mandatperioden. Vi är fortsatt öppna för att föra samtal om Haninges framtid, säger kommunstyrelsens ordförande Meeri Wasberg (S)

På måndag den 28 november är det ett extra kommunfullmäktige där val av presidium och valberedning ska genomföras. Därutöver kommer kommunfullmäktige även att ta ställning till antalet ledamöter i verksamhetsnämnderna för den kommande mandatperioden.