Intet är som väntans tider…

Vi i Haninge samarbetskoalition presenterade vår budget den 10 maj. Nu tre veckor senare har handlingarna till årets budgetfullmäktige gått ut. Förra året lade Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ett gemensamt budgetförslag. I år har Liberalerna och Kristdemokraterna istället gått fram med egna budgetar. Någon moderat oppositionsbudget har vi fortfarande inte sett röken av.

Kanske är Moderaterna allt för upptagna med att hantera sina sviktande opinionssiffror? Eller pågår förhandlingar med Sverigedemokraterna bakom kulisserna? Efter Moderaternas agerande under det senaste året skulle det tyvärr inte förvåna mig.

Den stora frågan är dock: Hur kan de säga sig vara redo att ta över Haninge när de inte ens kan prestera ett förslag till budget ett år innan valet?

Det är inte bara i Haninge som det är svårt att få ihop det för Moderaterna. I Tyresö har de skjutit upp budgetfullmäktige eftersom den Moderatstyrda alliansen inte lyckats enas om en budget i tid. På riksplanet är det tydligt att de borgerliga partierna står längre ifrån varandra än vad de gjort på decennier.

Vi skapade Haninge samarbetskoalition för att vi gemensamt sätter politikens innehåll framför förlegad blockpolitik. Jag är övertygad om att Haninge vinner på mer samarbete – inte mindre. Den 12 juni går vi – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet – till budgetfullmäktige med en gemensam budget för ett växande och hållbart Haninge med framtidstro. Vi får se om Moderaterna ens har fått klart sin budget till dess.