Nytt närsjukhus i Haninge

Vi vill bygga ett nytt närsjukhus i centrala Handen, för att tillgodose vårdbehovet i Haninge och Södertörn

I 16 år har region Stockholm varit moderatledd. Detta marknadsexperiment har gett privata aktörer fri etablering där vinsten är viktigare än kvaliteten på vården. Väntetid på akutmottagningar är de längsta ilandet och sjukvårdpersonal larmar om hotad patientsäkerhet.

En jämlik vård. Sjukvården i Haninge är bristande. Många känner sig otrygga med de få och ofta privata vårdcentraler som finns i kommunen. I dagsläget hänvisas man till Södersjukhuset eller Karolinska i Huddinge. Sjukhus där väntetiden är över 6 timmar i snitt. Det finns inte heller en enda gynekologisk mottagning i kommunen och kvinnor tvingas åka in till stan för ett besök. Det räcker nu.

Ta tillbaka kontrollen över välfärden. Vi Socialdemokrater vill bygga ett nytt sjukhus i Handen med både geriatrisk vård och gynekologmottagning. Detta skulle göra vården mer tillgänglig för 175 000 invånare och återupprätta en mer jämlik och nära primärvård.

Du kan vara med och förverkliga detta: Rösta Socialdemokraterna den 11 September!