Åsa Westlund
Åsa Westlund föreslås sitta ytterligare en mandatperiod

PRESSMEDDELANDE: Westlund föreslås sitta ytterligare en mandatperiod

Valberedningen är nu klar med sitt förslag till riksdagslistan för socialdemokraterna i Stockholms län. Förslaget kommer att behandlas på partidistriktets valkonferens den 3 december.

Nästa år är det val i Sverige och partierna är i full gång med att sätta sina listor. Socialdemokraternas valberedning i Stockholms län har presenterat sitt förslag till riksdagslista i Stockholms län. De första fyra namnen på listan är ministrarna Magdalena Andersson, Mikael Damberg, Helene Hellmark Knutsson och Ibrahim Baylan. På plats fem finns Åsa Westlund, riksdagsledamot från Haninge. Socialdemokraterna i Stockholms län har i dag nio riksdagsplatser.

Jag känner mig glad och hedrad över att valberedningen föreslår mig, nu är det upp till partiets ombud att fastställa listan, därefter ska väljarna få säga sitt. Får jag förtroendet av väljarna så kommer jag fortsätta mitt engagemang för miljön och klimatet, vår tids ödesfrågor säger Åsa Westlund (S), riksdagsledamot från Haninge.

Fakta: Valberedningens uppdrag är att utifrån god kännedom om partiet och dess medlemmar förbereda och ge förslag till kandidater för valbara platser inom landsting och riksdag. Valberedningen kartlägger sedan och intervjuar de nominerade kandidaterna och skapar en god sammansättning av kandidater som med kompetens, erfarenhet och politisk vilja kan företräda partiet på bästa sätt i de offentliga församlingarna. Beslut om listor tas på valkonferensen den tredje december.

Valberedningens förslag till riksdagslista:

1. Magdalena Andersson, 51 år, Nacka
  2. Mikael Damberg, 47 år, Solna
  3. Helene Hellmark Knutsson, 48 år, Järfälla
  4. Ibrahim Baylan, 46 år, Huddinge
  5. Åsa Westlund, 42 år, Haninge

Listorna presenteras i sin helhet på:

Kontakt:

Hadi Ala